Klantgericht werken: hoe dan?
Aan de slag voor wie werkt
‘Ik wil gewoon zeker weten dat ik eind van de maand genoeg heb om mijn huur te betalen.’ Het aanvragen van een uitkering, deeltijd werken, wachten op een indicatiebesluit – mensen zoeken in deze situaties vooral naar voorspelbaarheid, zekerheid en duidelijkheid. Wanneer krijg ik duidelijkheid? En hoe hoog is mijn inkomen deze maand?
Er wordt veel over klantperspectief gepraat. Maar hoe ervaren klanten de dienstverlening nu echt? Optimalistic ontwikkelde in de afgelopen jaren verschillende aanpakken en tools (zoals deze belevingsmodule) om daar als organisatie inzicht in te krijgen én om die klantreis zelf ook te ervaren. Daarnaast hebben we een aanpak ontwikkeld waarin we in drie dagen hard aan de slag gaan met het spiegelen van uw eigen aanpak aan dat klantperspectief. We gebruiken daarbij al onze kennis van het sociaal domein – en van wat er werkt voor wie. Wat werkt goed bij de inkomstenverrekening? Hoe zorg je voor zoveel mogelijk stabiliteit voor de klant? Hoe neem je drempels om te gaan werken weg? Hoe benut je daarin de sterke kanten van je eigen gemeente?
Deze scan hebben we al met veel plezier en met mooie, concrete inzichten uitgevoerd in onder andere de gemeenten Wageningen, Den Haag, Hardenberg en Almelo.
Een beschrijving van deze aanpak specifiek gericht op deeltijd werk vanuit de uitkering is ook te vinden op de website van Divosa. Geinteresseerd in andere onderwerpen? Mail ons even! Neem contact op.